Hur har ditt barn det i skolan?
Min son med funktionsnedsättning, har funnits i den kommunala skolverksamheten sedan han var fyra år. Han gick om åk 6 och fick också ett tionde år. Någon undervisning har det knappt blivit alls.
Tre riktiga lågvattenmärken, där andemeningen är att sonen liksom inte räknas som elev:
1. ”Om sänkta krav innebär att enbart vara på kyrkogården eller några andra aktiviteter som NN vill delta i så måste vi fundera på om det är skola eller om det är annan verksamhet som är aktuell för NN.”
2. “En undervisande lärare kommer att adderas då det finns en mottagare i eleven. I dagsläget är eleven inte mottaglig för undervisning.”
3. ”Och hela det här att han är kvar ett år, det är också en rättighetsparagraf, att man kan slutföra två år efter … och det här är hans andra år. Den är så klart … och det tror jag du är medveten om, den är inte egentligen skriven för NN, utan det är när man har olika anledningar att man kanske har lite kvar så man kan komma in på ett nationellt program. Och då har man rätt att slutföra för att man sen kan söka till ett nationellt program. I NNs fall är det inte riktigt så, men det är en stark rättighetsparagraf, och därför har han fått bifall i den.”
Detta får passera, ingen tillsynsmyndighet kan knäppa någon på näsan för att de skrivit/sagt detta offentligt om min son. Diskriminering är vad det är! Så bitter, ledsen och arg hur skolan inte är för alla.