Hur har ditt barn det i skolan?
Min son ska snart börja sin fjärde skola, årskurs 9. Skolan har lärt honom att han är dum i huvudet och inte kan eller vill lära sig. Han kommer börja årskurs nio utan att kunna alfabetet ordentligt.
Skola nr 1 lärde honom att det inte spelade någon roll vad han sa, han fick skäll oavsett.
Skola nr 2 lärde honom att han pga sin adhd och autism diagnos var intellektuellt nedsatt och inte kunde något. Han är inte intellektuellt nedsatt. Han fick även lära sig att det var han som var problemet i klassen och plockades därifrån. Att klassen var oerhört stökig på flera sätt och han bara ville ha lugn och ro såg man inte. Man sa till mig att det gick bra. I slutet av skolåret berättade man att han fått sitta och läsa serietidningar hela läsåret.
Skola nr 3 skulle göra utvärdering på vart han låg någonstans. Detta gjordes inte och istället för att hjälpa honom lät man honom sitta bakom skärm med datorn och spel. När jag började plugga extra med honom hemma fick jag höra att problemet att inget skedde i skolan var att vi pluggade hemma och det var bekvämt för honom. Att skolan inte gjorde några anpassningar eller gav honom det stöd han behöver såg de inte.
Snart skola nr 4 som redan signalerat att han inte kommer få det stöd han behöver och har rätt till.
Min son anses inte värd att få en skolgång trots skolplikt. Gäller inte skolplikten skolan också? Att skolan ska lära ut och anpassa samt ge stöd så de klarar skolan?
Allt ligger på mig som förälder
Vilket stöd upplever du behövs för att ditt barn ska klara av skolan?
I dagsläget är han i behov av elevassistent, lugn miljö, tydlig struktur och mycket stöd för att ta sig igenom en uppgift. Skolan har sett till att han nu är i behov av enormt mycket stöd, något han inte får då det kostar pengar
Vad du tycker att politiker i din kommun eller på nationell nivå ska göra för att skapa En skola för ALLA?
En skola för alla kan inte vara enbart en ”vanlig” skola där alla ska integreras. Det behövs skolor som är anpassade för barn med särskilda behov